Käitu sama malli järgi nagu igapäevaelus

 Mina olen selles generatsioonis sündinud, kelle jaoks internet ja internetis leiduvad võimalused paistavad juba iseenesest mõistetavatena. Praegu infotehnoloogiat õppides õppin ma uuesti neid võimalusi rohkem hindama ja mitte nii iseenesestmõistetavalt võtma. Mäletan väga hästi, kuid olles umbes 9 aastane rääkisime minu tolleagse sõbraga, et meil on tohutu soov endale arvuti saada. Mängisime õues palli, näpud maas, nägu mulda, juuksed liiva täis ja unistasime oma arvutist. Gümnaasiumisse minnes sai arvutist töövahend ja see tundus elementaarsena, et mul on võimaluse seda kasutada. Tegelikult on see tohutult tänuväärne abiline. 

"Käitu internetis sama malli järgi nagu igapäevaelus" - Ilus mõte, ole teadlik ja ole see, kes sa oled igapäevaelus ka oma internetielus. Väga õige kontseptsioon, kuid mõnikord nii raske täita. Olen täheldanud ka enda peal olukordi, kus interneti privaatsuse võimalus toob kiusatuse teha midagi, mida argipäevas ei teeks. Kõige käega katsutavam heitlus on viitsimises. Argipäevas kursuse kaaslastega, sõpradega, õppejõududega mõnda teemat arutades ei ole küsimus viitsimise või mitte viitsimises. Ma olen alati valmis ennast esindama kõige paremal viisil. Millegipärast pole see alati nii lihtne interntis. Internetis on justkui võimalik luua info, mille vastutuse saab anda interneti käsutusse. On võimalik luua olukordi ja vastutus anda valesti mõistmisele. On võimalik ärritada teisi inimesi oma enda kodu mugavusest ja sellega annab inimene ära ka vastutuse. "Kui sa ei näe, kuidas teine käitub ekraani taga sa ise osa tema olukorrast". Tegelikult ei ole argipäevas ju mugav teist inimest meelega ärritada või käima tõmmata. Internetis on see lihtsam. 


Samuti on huvitav mõte see, kuidas igapäevaelu ja interneti alter ego üksteist mõjutama hakkavad. Inimene, kelle iskiksus ei ole veel täielikult välja kujunenud on mõjutatav vanematest, õpetajatest, sõpradest, kuid samas on ka internet tema käitumise suureks mõjutajaks. See, millisel viisil räägitakse asjadest internetis mõjutab selle areneva lapse arusaamist näiteks vaidlusest. Seega on interneti normaalsus loomas meie argipäeva normaalsust. 

Comments

Popular posts from this blog

'Klikk' kui raha

Eesti infoühiskonna arengukava reaalsus 2020